Brev:
Sveskemos, vand af kop og familiemad
16. oktober 2015
Alder:
7 mdr.
Sveskemos, vand af kop og familiemad
Kære Helen,
Jeg har lidt spørgsmål vedr. mad og drikke.
Min dreng på lidt over 7 måneder får dagligt hjemmelavet sveske/æblemos for at han har afføring dagligt. Fra han var 5 uger og til han var ca 4-5 måneder fik han dagligt movicol. Men da jeg kunne begynde at give ham sveskemos, var det ikke længere nødvendigt, han har således fået sveskemos en gang dagligt siden 4-5 måneders alderen.
Han får en portion svarende til en stor spsk ca.
Mit spørgsmål: Kan daglig sveskemos sløve tarmen, eller kan jeg blive ved med at give ham det? Såfremt det sløver tarmen/ikke kan anbefales, hvad kan jeg så give ham i stedet?
Min dreng er ikke særlig god til at drikke vand af kop - så jeg giver ham vand af både tudekop og alm kop for at sikre, at han får væske nok, nu hvor han ikke får ligeså meget mælk som før vi startede op på skemaden. Skal jeg stole på, at han får det vand han har behov for, selvom jeg ikke synes han drikker så meget? Sørger for at tilbyde ham vand mellem måltiderne også.
Hvornår bør man starte op på at give ham "familiens mad"?
Vi startede op på grød, da han var lidt over 4 måneder. Aktuelt får han enten havregrød eller øllebrød med frugtmos til morgenmad. Til frokost får han en halv portion grød og en halv skive rugbrød (er vi lige startet på) og derudover får han sveskemosen og noget grønt at gnave i. Som mellemmåltid om eftermiddagen får han frisk frugt, enten most med en gaffel eller nogle både, som han kan sidde med eller begge dele. Til aftensmad får han kartoffel/grøntsagsmos med most kød og grønt at gnave i. Derudover får han 4 hele flasker i døgnet (160-200 ml pr flaske) Jeg er lidt nervøs for at give ham "rigtig" mad, da jeg er bange for, at han får det galt i halsen.
Tak for en god brevkasse 😊